Zastanawiasz się, jak przyciągnąć nowych zwiedzających do muzeum? Postaw na innowacyjne technologie multimedialne i interaktywne. Dzięki nim wystawy i ekspozycje stają się bardziej interesujące, a przez to chętniej odwiedzane przez gości. Zobacz na przykładach, jak uatrakcyjnić wystawę w muzeum, galerii sztuki lub innym obiekcie kulturalno-edukacyjnym.
Dotykowe ekrany i ściany LED
Skutecznym sposobem na uatrakcyjnienie ekspozycji jest wykorzystanie dotykowych ekranów LED. Liczne badania udowodniły, że odbiorcy znacznie lepiej przyswajają wiedzę, gdy nie tylko przysłuchują się lub oglądają wykład, ale mogą samodzielnie doświadczyć pewnych rzeczy. Świetnym przykładem wykorzystania ekranów i ścian LED, dzięki którym wystawa muzealna zyskała na atrakcyjności, jest „Piwnica pod Fortuną” w Lublinie. Placówka wykorzystuje nowoczesne ekrany LED Trias to firma, która zaprojektowała, a następnie dostarczyła i zamontowała ściany LED-owe w placówce, tworząc zachwycającą i przyciągającą uwagę ekspozycję. Efekt ten osiągnięto dzięki kilku ważnym elementom.
Zainstalowany ekran LED o dużej powierzchni umożliwia efektowną prezentację zdjęć, grafik, materiałów wideo oraz dźwięków, tworzących iluzję dawnego Lublina. Ekran dotykowy pozwala z kolei na wirtualne przejrzenie starych dokumentów. Zwiedzający może też wyjrzeć przez duże okno, a w rzeczywistości kolejny ogromny ekran służący do projekcji tylnej, za którym znajduje się nowoczesny projektor. Odpowiednie podświetlenie ścian w połączeniu z zabytkowymi eksponatami i scenografią jeszcze bardziej urzeczywistnia prezentowane widoki i pozwala przenieść gości do dawnego świata. Największą atrakcją wystawy jest wirtualna lokomotywa, czyli projekcja interaktywna prawdziwej lokomotywy, prezentowana na ścianie LED zbudowanej ze specjalnych modułów. Wykorzystanie nowych technologii sprawia, że pociąg wydaje się wjeżdżać na tory ułożone na podłodze.
Mapping 3D
Kolejną propozycją, która niewątpliwie uatrakcyjnia każdą muzealną ekspozycję czy wystawę, jest mapping 3D. To rodzaj pokazu audiowizualnego, multimedialnej projekcji, która polega na wyświetlaniu statycznego obrazu albo animacji na prawdziwym trójwymiarowym obiekcie, np. budynku, samochodzie lub innym elemencie scenografii. Podczas prezentacji wykorzystywane są efekty specjalne, takie jak zmiana cienia i koloru na obiekcie albo poruszanie się budynku. Służy to wywołaniu u widza odczucia optycznej iluzji.
Mappingi 3D to bardzo lubiane przez widzów rozwiązania audiowizualne Trias jako firma projektująca i wykonująca tego rodzaju systemy ma w swym portfolio wiele przykładów zrealizowanych mappingów 3D. Na przykład, w muzeum „Ujście Warty” w Słońsku specjaliści wykorzystali kilkanaście projektorów multimedialnych, które rzucają na podłogę i ściany obraz malowniczej panoramy okolicy. To pozwoliło uzyskać spektakularny efekt iluzji lotu balonem. Zwiedzający mogą się poczuć, jakby lecieli w koszu znajdującym się kilkaset metrów nad ziemią i mogli obserwować z lotu ptaka widowiskowe pejzaże.
Doskonałym przykładem wykorzystania mappingu 3D jest też Muzeum Mazowieckie w Płocku, a konkretnie ekspozycja Art Déco. Wykorzystując specjalne ekrany i projektory, eksperci stworzyli mapping świetlny przedstawiający aranżację miasta nocą. Spektakularny i bardzo realistyczny widok pozwala zwiedzającym przenieść się do miasta z początku XX wieku.