O mały włos mieszkaniec powiatu nyskiego nie stracił oszczędności. W porę udało mu się zablokować dostęp do swojego konta. Wcześniej jednak zaufał oszustce i podał jej swoje dane do logowania. To duży błąd – podkreśla Policja i przypomina, by chronić nasze dane osobowe.
Kobieta podszyła się pod pracownika banku
Oszustka zadzwoniła do 37-letniego mieszkańca naszego powiatu. Kobieta podszyła się pod pracownika działu bezpieczeństwa banku, z którego korzystał. By uwiarygodnić całą historię, podała numer identyfikacyjny.
-Podczas rozmowy powiedziała, że inna osoba próbuje dokonać nieautoryzowanego przelewu z konta pokrzywdzonego i w tym celu chce ona zablokować konto do czego potrzebuje danych do logowania konta i karty płatniczej. Zapewniała, że sytuacja jest pod kontrolą. Zachęciła również do pobrania i zainstalowania „bezpiecznych” aplikacji. – informuje nyska Policja.
Pierwszy taki przypadek w powiecie nyskim
Na szczęście mężczyzna postanowił sprawdzić co dzieje się z jego kontem i pojechał do placówki swojego banku. Na miejscu dowiedział się, że nie ma żadnej podejrzanej transakcji o której mówiła przez telefon kobieta.
-Wtedy też mężczyzna zorientował się, że jest to próba oszustwa i od razu zablokował dostęp do swojego rachunku bankowego oraz zablokował kartę bankomatową. Jak się później okazało oszuści usiłowali wypłacić przelewem z konta pokrzywdzonego 15 000 zł ale się to nie udało ponieważ konto zostało zablokowane przez pracownika banku.
Ta sprawa zakończyła się dobrze, ale niejednokrotnie oszukane osoby tracą oszczędności życia. Tego typu próba oszustwa odnotowano w naszym powiecie po raz pierwszy. Pamiętajmy – chrońmy nasze dane do logowania i nie podawajmy ich nikomu.
Policja przypomina o najważniejszych zasadach bezpieczeństwa:
– bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku,
– chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast SMS-a od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze,
– nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
-nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
– nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
– nie otwieraj przesyłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
– podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom policję.
Foto: nyska Policja