Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 9 marca 2025 15:15
Ważne!
Reklama

Łezka może się w oku zakręcić... 30 lat temu z taśmy zjechała ostatnia Nyska

Łezka może się w oku zakręcić... 30 lat temu z taśmy zjechała ostatnia Nyska
W tym roku mija trzydzieści lat od momentu, kiedy z nyskiej fabryki symbolicznie zjechało ostatnio auto marki Nysa.

Nyski zakład rozpoczął swoją historię po zakończeniu II Wojny Światowej. W 1947 roku Ministerstwo Obrony Narodowej przekazało teren po dawnych niemieckich koszarach na zlokalizowanie tu przemysłu. Pierwsze samochody bez wyposażenia wnętrza wyprodukowano w 1952 roku, w uruchomionej w tym miejscu Fabryce Mebli Stalowych „Zachód”. Wytwarzała ona m.in.: łóżka szpitalne, krzesła, biurka, szafy, kasy pancerne oraz inne elementy stalowe. Rok później podstawą funkcjonowania fabryki stały się samochody.

Od lipca 1954 roku zmieniono nazwę fabryki na Zakłady Samochodowe w Nysie. Zakłady te stały się ważnym miejscem produkcji nadwozi zabudowywanych na powstających w Polsce podwoziach samochodów ciężarowych. Powstawały tu furgony transportowe m.in. przystosowane do obwoźnych bufetów czy popularnych wówczas kin objazdowych. W 1955 roku w związku ze zmianą profilu działalności, zmieniono nazwę na Zakład Budowy Nadwozi Samochodowych. W Zakładzie wykonywano ciekawe projekty nowych prototypowych samochodów, przede wszystkim lekkich samochodów transportowych. W Nysie skupiono się na mikrobusach, karetkach pogotowia i furgonach. W 1964 roku zmodernizowano samochód i uruchomiono montaż taśmowy.

Największymi odbiorcami nysek za granicą były m.in. Węgry, Czechosłowacja, ZSRR, Kuba, Kambodża, Korea, Wietnam, Finlandia, RFN, Turcja, czy Norwegia.

W 1986 roku fabryka została przyłączona do warszawskiej FSO i uruchomiono również produkcję Poloneza Trucka.

Produkcja samochodów Nysa trwała do 3 lutego 1994 roku, a wykonano tu 393 333 egzemplarze tego samochodu.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AnonimTreść komentarza: Przecież nie od dzisiaj wiadomo, że platforma siedzi w kieszeni deweloperówData dodania komentarza: 4.03.2025, 15:55Źródło komentarza: Nie możesz zaparkować pod blokiem? To teraz będzie jeszcze trudniej A Autor komentarza: POzdrawiam GrzesiekTreść komentarza: Ciekawe na ile ostatnie sondaże są prawdziwe.Data dodania komentarza: 4.03.2025, 12:43Źródło komentarza: Sławomir Mentzen odwiedzi Nysę. Czy może być czarnym koniem wyborów prezydenckich?Autor komentarza: CCCTreść komentarza: Szybciej z tym parkingiem, bo nie da się przejechać ani przejść ścieżką przy Dekadzie, bo jest ZAJEBANA samochodami :/Data dodania komentarza: 3.03.2025, 17:01Źródło komentarza: Te sklepy mają się otworzyć w tym tygodniu. Na jeden szczególnie czekaliśmyAutor komentarza: PTreść komentarza: warto wspomniec ze klub turystyki rowerowej KTukol z Głucholaz ustanowil dwustopniowa odznake szlaku czarownic biegnącą przez trase szlaku czarownic :)Data dodania komentarza: 21.02.2025, 19:52Źródło komentarza: Szlak Czarownic – mroczna historia naszego regionuAutor komentarza: Nie róbcie nas wkoniaTreść komentarza: Czy ten wywiad jest sponsorowany. Grzecznie proszę o odpowiedź.Data dodania komentarza: 20.02.2025, 12:58Źródło komentarza: Gość Dnia - Artur KamińskiAutor komentarza: AnonimTreść komentarza: Co kobieta w tym wieku robiła za kierownicą???? A gdyby tam przechodziła jakaś osoba albo ktoś jechał na rowerze??? Kolejna tragedia gotowa!!! Absolwentka uniwersytetu 3-go wieku, wnukami by się zajęła.Data dodania komentarza: 18.02.2025, 06:51Źródło komentarza: 75-latka wjechała w budynek. Groźny wypadek w Reńskiej Wsi
Reklama
Reklama